ДИСКУРС КАК ПРОДУКТ РЕЧЕМЫСЛИТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ЯЗЫКОВОЙ ЛИЧНОСТИ

DISCOURSE AS A PRODUCT OF A SPEECH-COGITATIVE MECHANISM OF LINGUISTIC PERSONALITY

Корниенко Елена Ревовна

Kornienko Elena Revovna

Балтийский гуманитарный журнал, № 2(27) 31.05.2019

Аннотация:
Статья посвящена исследованию категорий «дискурс - текст - произведение» в их корреляции. Автор определяет свою позицию по проблеме соотнесения дискурса со смежными явлениями, такими как речь, высказывание, текст или произведение; также называет параметры, по которым ведется разграничение данных понятий. Параметрами дискурса определяются конситуация, импликация, пресуппозиция и собственно речь, в то время как признаками дискурсивности признаются спонтанность и контекстуальность, причем в значении прямой зависимости от реальной ситуации. Приведенные характеристики по отношению к дискурсу автором мыслятся константными. Вместе с тем в статье указывается, что с современной точки зрения в коммуникации доминирует гипертекст, специфика которого разрешает сложные противоречия между текстом и дискурсом. Перечислены аспекты, позволяющие противопоставлять дискурс и текст по аналогии «динамическое и статистическое». В связи с этим автором дискурс рассматривается как связующее звено между статичным вербальным текстом, принадлежащим материальной реальности, и произведением, то есть ментальным образом текста в сознании адресата. Основным выводом проведенного исследования является предлагаемая когнитивная модель перевоплощения текстовой информации. Наряду с этим автор разграничивает термины «дискурсный» и «дискурсивный», при этом сопоставляет внутренний, то есть мысленный, дискурс и внешний дискурс языковой личности.

Ключевые слова:
ДИСКУРС, ТЕКСТ, ГИПЕРТЕКСТ, ПРОИЗВЕДЕНИЕ, СИНЕРГЕТИКА, ЛИНГВОСЕМИОТИКА, ЛИНГВОКОГНИТОЛОГИЯ, МЫСЛЕННЫЙ ДИСКУРС, ВНЕШНИЙ ДИСКУРС, ПАРАМЕТРЫ ДИСКУРСА, КОММУНИКАЦИЯ, ПРИЗНАК ДИСКУРСИВНОСТИ, ДИСКУРС-АНАЛИЗ, КОГНИТИВНАЯ МОДЕЛЬ, ЯЗЫКОВАЯ ЛИЧНОСТЬ
Description:
The article is devoted to the study of the categories «discourse-text-work» in their correlations. The author determines the point of view on the problem of discourse correlation with adjacent phenomenas as speech, statement, text or work. The article describes parameters of the conductiong the differences in these concepts. The parameters of the discourse are consituation, implication, presupposition and speech itself, while the signs of discursivity are spontaneity and contextuality in the sense of direct dependence on the real situation. The author analyses the given discourse characteristics as constant. At the same time, the article states that from a modern point of view hypertext dominates in communication; its specificity resolves the complex contradictions between text and discourse. The author lists the aspects opposed discourse and text by the analogy «dynamic and statistical». In this regard, the author considers discourse as a link between the static verbal text belonging to material reality and the work, that is, the mental image of the text in the consciousness of the addressee. The main conclusion of the study is the proposed cognitive model of the text information transformation. At the same time, the author distinguishes the terms "discourse" and "discursive", and compares the internal, that is, mental discourse and external discourse of the linguistic personality. The main conclusion of the research is the proposed cognitive model of the transformation of textual information. At the same time, the author distinguishes between the terms “discourse” and “discursive”, while comparing the internal, that is, mental, discourse and external discourse to the language personality.

Key words:
DISCOURSE, TEXT, HYPERTEXT, WORK, SYNERGIES, LINGUISTIC SEMIOTICS, LINGUISTIC COGNITIVE SCIENCE, MENTAL DISCOURSE, EXTERNAL DISCOURSE, DISCOURSE PARAMETERS, COMMUNICATION, SIGN OF DISCURSIVITY, DISCOURSE ANALYSIS, COGNITIVE MODEL, LINGUISTIC PERSONALITY