ЭФФЕКТИВНОСТЬ МЕТОДИЧЕСКОГО СОПРОВОЖДЕНИЯ ПЕДАГОГОВ ДОУ ПО ОРГАНИЗАЦИИ ДЕТСКОГО ЭКСПЕРИМЕНТИРОВАНИЯ

EFFECTIVENESS OF METHODOLOGICAL SUPPORT FOR PRESCHOOL TEACHERS IN ORGANIZING CHILDREN'S EXPERIMENTATION

ШИНКАРЁВА Надежда Алексеевна, АНДРЕЕВА Алёна Ивановна

SHINKAREVA Nadezhda Alekseevna, ANDREEVA Alena Ivanovna

Балтийский гуманитарный журнал, № 2(35) 30.05.2021

Аннотация:
Методическое обеспечение в системе образования имеет определяющее значение для развития и функционирования детского экспериментирования в ДОУ. В современных условиях развития российского образования особое значение приобретает методическая работа с педагогами в дошкольном образовательном учреждении. При организации детского экспериментирования педагогов ДОУ, важным для каждого педагога будут являться научно обоснованные знания об эксперименте. В статье рассматривается система взаимодействия с педагогами, составлена таблица мероприятий с педагогами по детскому экспериментированию. Представлены цель, задачи, методики формирующего этапа исследования экспериментальной работы в рамках методического сопровождения педагогов ДОУ по организации детского экспериментирования. Проанализированы условия дошкольной образовательной организации, способствующие эффективности методического сопровождения педагогов ДОУ по организации детского экспериментирования. А также проведено исследование, где принимали участие педагоги в количестве 10 человек, а также дети. В ходе исследования основными методами являлись: беседа, наблюдение за деятельностью педагогов, анализ среды и анкетирование. По каждому методу даны уровни и критерии на каждом уровне. В результате методическое сопровождение для педагогов ДОУ было эффективное по организации детского экспериментирования.

Ключевые слова:
экспериментирование,детское экспериментирование,сопровождение,методическое сопровождение,когнитивный компонент,эмоциональный компонент,деятельностный компонент,обучающиеся,педагоги
Description:
Methodological support in the education system is crucial for the development and functioning of children's experimentation in PRESCHOOL institutions. In modern conditions of development of Russian education, methodological work with teachers in preschool educational institutions is of particular importance. When organizing children's experimentation of preschool teachers, it IS important for each teacher to have a scientifically based knowledge of the experiment. The article discusses the system of interaction with teachers, a table of activities with teachers on children's experimentation. The purpose, tasks, and methods of the formative stage of research of experimental work in the framework of methodological support of preschool teachers for the organization of children's experimentation are presented. The conditions of a preschool educational organization that contribute to the effectiveness of methodological support for preschool teachers in organizing children's experimentation are analyzed. A study was also conducted, where teachers in the number of 10 people, as well as children, took part. In the course of the study, the main methods were: conversation, monitoring the activities of teachers, analysis of the environment and questionnaires. For each method, levels and criteria are given at each level. As a result, methodological support for preschool teachers was effective in organizing children's experimentation.

Key words:
experimentation,children's experimentation,support,methodological support,cognitive component,emotional component,activity component,students,teachers