ИННОВАЦИИ В ОБУЧЕНИИ: ПОДГОТОВКА СТУДЕНТОВ МЕДИЦИНСКОГО ВУЗА К ПРЕОДОЛЕНИЮ РЕАЛЬНЫХ ПРОБЛЕМ ПУТЕМ МЕЖДИСЦИПЛИНАРНОГО ПОДХОДА

INNOVATIONS IN TEACHING: PREPARING MEDICAL STUDENTS TO OVERCOME REAL PROBLEMS THROUGH AN INTERDISCIPLINARY APPROACH

Сериков Вадим Сергеевич

SERIKOV VADIM SERGEEVICH

Балтийский гуманитарный журнал, № 3(32) 29.08.2020

Аннотация:
Данное исследование посвящено изучению путей преодоления реальных проблем, возникающих в период обучения студентов. Будущие врачи, начинающие свою карьеру, обнаруживают, что они должны внедрять инновации для решения туманных проблем, работать в междисциплинарных группах с другими специалистами и эффективно передавать свои знания коллегам и с различным опытом, а так же своим пациентам на доступном для них языке. Решая эту проблему, был разработан особый междисциплинарный проект связи студентов стоматологического факультета и студентов лечебного факультета для взаимодействия в решении определенных задач. Проект был нацелен на три области науки, в которых студенты, как правило, чаще всего затрудняются при постановке диагноза: инновационность методов диагностики, междисциплинарное сотрудничество и реальный опыт клинических знаний и умений. В основе методов исследования были выбраны два инновационных решения (дизайн-мышление и продуктивное мышление), чтобы создать соответствующую учебную среду. Результаты показали, что студенты осознали ценность этого процесса и взаимодействия между собой, провели общий консилиум, ощутили улучшение своих коммуникативных навыков и почувствовали себя более подготовленными к реальной рабочей среде. Полученные данные в ходе исследования направлены на улучшение практических навыков студентов разных специальностей медицинского университета, повышение их теоретической подготовки, привитие им коммуникативных навыков в общении с коллегами, решение трудных клинических задач совместно с целью повышения эффективности базового лечения.

Ключевые слова:
МЕЖДИСЦИПЛИНАРНОЕ ОБУЧЕНИЕ, ИННОВАЦИИ, ПРАКТИЧЕСКИЕ НАВЫКИ, ПЕДАГОГИКА, УЧЕБНЫЙ ПРОЦЕСС, ПОИСКОВО-ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКИЕ ТЕХНОЛОГИИ, МЕТОДЫ ОБУЧЕНИЕ, ТЕОРЕТИЧЕСКАЯ ПОДГОТОВКА, АКАДЕМИЧЕСКАЯ УСПЕВАЕМОСТЬ, СТУДЕНТЫ-МЕДИКИ
Description:
This study is devoted to the study of ways to overcome real problems that arise during the training of students. Future doctors starting their careers find that they must innovate to solve vague problems, work in interdisciplinary groups with other specialists, and effectively communicate their knowledge to colleagues and with different experiences, as well as to their patients in a language that is accessible to them. To solve this problem, a special interdisciplinary project was developed for communication between students of the faculty of dentistry and students of the faculty of medicine to interact in solving certain problems. The project was aimed at three areas of science in which students tend to find it most difficult to make a diagnosis: innovative diagnostic methods, interdisciplinary collaboration, and real-world experience of clinical knowledge and skills. The research methods were based on two innovative solutions (design thinking and productive thinking) to create an appropriate learning environment. The results showed that students realized the value of this process and interaction among themselves, held a General consultation, felt an improvement in their communication skills and felt more prepared for the real working environment. The data obtained in the course of the study are aimed at improving the practical skills of students of different specialties of the medical University, increasing their theoretical training, instilling them with communication skills in communicating with colleagues, solving difficult clinical problems together in order to increase the effectiveness of basic treatment.

Key words:
INTERDISCIPLINARY TRAINING, INNOVATIONS, PRACTICAL SKILLS, PEDAGOGY, EDUCATIONAL PROCESS, SEARCH AND RESEARCH TECHNOLOGIES, TEACHING METHODS, THEORETICAL TRAINING, ACADEMIC PERFORMANCE, MEDICAL STUDENTS