К ПРОБЛЕМЕ ВОСПРИЯНИЯ ЭМОЦИОНАЛЬНЫХ ВЫСКАЗЫВАНИЙ С ПОЗИЦИИ ФРЕЙМОВОГО ПОДХОДА (НА МАТЕРИАЛЕ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА)

REFERRING TO THE PROBLEM OF PERCEPTION OF EMOTIONAL SPEECHES FROM THE PERSPECTIVE OF THE FRAME APPROACH (ON THE MATERIAL OF THE ENGLISH LANGUAGE)

Христианова Наталья Валерьевна, Ким Анастасия Алексеевна

Khristianova Natalya Valeryevna, Kim Anastasia Alekseevna

Балтийский гуманитарный журнал, № 1(30) 29.02.2020

Аннотация:
В статье анализируются эмоциональные высказывания на материале английского языка в рамках когнитивной лингвистики. Эмоциональные высказывания, в содержании которых отражены переживания индивида относительно определенных явлений, событий и ситуаций, актуализируются с помощью лексических, морфологических, просодических, фонетических языковых средств. Одним из способов восприятия и понимания эмоциональных высказываний в процессе коммуникации может считаться фреймовый подход. Фреймы, являясь результатом опята индивида и его знаний об окружающей действительности, представляют собой совокупность сведений, извлекаемых из памяти и организованных вокруг некоторого понятия, для понимания высказываний или целого текста. Фрейм «эмоция» активируется в том случае, когда адресат, пытаясь выявить смысл эмоционального высказывания, помещает его содержание в модель, известную ему независимо от высказывания. Фрейм «эмоция» состоит из двух уровней (верхнего и нижнего), иерархически связанных друг с другом. Каждый из них содержит характерные для данного понятия черты. Узлы верхнего уровня фрейма отражают общую семантическую и формальную стороны искомого понятия. Терминалы нижнего уровня характеризуют понятие «эмоция» в конкретном высказывании.

Ключевые слова:
КОГНИТИВНАЯ ЛИНГВИСТИКА, ФРЕЙМОВЫЙ ПОДХОД, ФРЕЙМ, УЗЛЫ ВЕРХНЕГО УРОВНЯ ФРЕЙМА, ТЕРМИНАЛЫ, ПОНЯТИЕ "ЭМОЦИЯ", ЭМОЦИОНАЛЬНЫЕ ВЫСКАЗЫВАНИЯ, СПОСОБЫ АКТУАЛИЗАЦИИ ЭМОЦИЙ, АДРЕСАНТ, АДРЕСАТ, СИНТАКСИЧЕСКАЯ МОДЕЛЬ ВЫСКАЗЫВАНИЯ
Description:
The article analyzes the emotional statements on the material of the English language within the framework of cognitive linguistics. Emotional statements, the content of which reflects the individual's experiences regarding certain phenomena, events and situations, are updated with the help of lexical, morphological, prosodic, syntactic language means. One of the ways of perceiving and understanding emotional statements in the process of communication can be considered as a frame approach. Frames, being the result of an individual’s experience and his knowledge of the surrounding reality, are a collection of information extracted from memory and organized around some concept for understanding statements or the whole text. The frame “emotion” is activated when the addressee, trying to understand the meaning of an emotional statement, places its content in a model that is known to him independently of the statement. The frame "emotion" consists of two levels (upper and lower), hierarchically related to each other. Each of them contains features relevant to this concept. The frame "emotion" consists of two levels (upper and lower), hierarchically related to each other. The nodes of the upper level of the frame reflect the general semantic side and formal side of the analyzed concept. The terminals of the lower level characterize the concept of “emotion” in a particular statement.

Key words:
COGNITIVE LINGUISTICS, FRAME APPROACH, FRAME, NODES OF THE UPPER LEVEL OF THE FRAME, TERMINALS, THE CONCEPT OF "EMOTION", EMOTIONAL STATEMENTS, WAYS OF ACTUALIZING EMOTIONS, ADDRESSER, ADDRESSEE, SYNTACTIC MODEL OF THE STATEMENT