КОММУНИКАТИВНО-КОНФЛИКТОЛОГИЧЕСКАЯ СОСТАВЛЯЮЩАЯ ОБРАЗА ПЕДАГОГА: ЕЕ ОЦЕНКА БУДУЩИМИ УЧИТЕЛЯМИ

COMMUNICATIVE-CONFLICTOLOGICAL COMPONENT OF THE TEACHER'S IMAGE: ITS ASSESSMENT BY FUTURE TEACHERS

ПТАШКО Татьяна Геннадьевна, ЧЕРНИКОВА Елена Геннадьевна, РОСЛЯКОВА Светлана Васильевна, ПЕРЕБЕЙНОС Артем Евгеньевич

PTASHKO Tatyana Genadevna, CHERNIKOVA Elena Gennadevna, ROSLYAKOVA Svetlana Vasilievna, PEREBEYNOS Artem Evgenyevich

Балтийский гуманитарный журнал, № 3(36) 30.08.2021

Аннотация:
Актуальность исследования обусловлена осознанием важности подготовки будущих педагогов к работе в конфликтогенной школьной среде, значимости формирования коммуникативных и конфликтологических умений и навыков, а также пониманием факторов, которые влияют на желание заниматься профессиональной деятельностью. В процессе теоретического анализа научной литературы отмечено, что мировым научным сообществом признается важность формирования у будущих педагогов умений межличностной коммуникации и разрешения конфликтов. В настоящем исследовании данные умения объединяются в феномен коммуникативно-конфликтологической составляющей образа педагога как основы оценки будущими учителями сформированности данной составляющей у себя, учителей и преподавателей вуза. Проведенное эмпирическое исследование позволило оценить значимость и иерархию компонентов коммуникативно-конфликтологической составляющей образа педагога для студентов с разной степенью профессиональной мотивации. Респонденты отмечают недостаточным уровень сформированности коммуникативно-конфликтологических умений, значимых различий в самооценке данных умений у студентов с разной степенью профессиональной ориентации не выявлено. В оценке школьных учителей и педагогов вузов выявлены значимые различия по критерию «внутренняя устойчивость»: «нежелающие работать по профессии» низко оценили данные критерии у обеих групп, а «сомневающиеся» - только у преподавателей вуза; высоко оценен критерий «позиция на равных» в структуре конфликтологической составляющей школьных учителей, а у педагогов вуза таковым явился «подчинение правилам», что говорит о большей демократичности первых. В целом обнаружена связь между желанием стать педагогом и сформированной конфликтологической составляющей образа педагога, особенно это касается внутренней устойчивости педагога. Выявлена связь низких оценок исследуемых критериев с нежеланием работать по избранной профессии: такие студенты низко оценили коммуникативные и конфликтологические умения у педагогов школы и вуза и считают невозможным достижение высокой степень их проявления у себя, что, как следствие, отрицательно сказывается на их профессиональной мотивации.

Ключевые слова:
будущий учитель,коммуникативно-конфликтологическая составляющая,образ педагога,учитель,преподаватель вуза,взаимодействие,межличностное общение,мотивация профессиональной деятельности,оценка,самооценка
Description:
The relevance of the study is due to the awareness of the importance of preparing future teachers for work in a conflict-prone school environment, the importance of the formation of communicative and conflictological skills and abilities, as well as an understanding of the factors that affect the desire to engage in professional activities. In the process of theoretical analysis of scientific literature, it was noted that the world scientific community recognizes the importance of developing in future teachers the skills of interpersonal communication and conflict resolution. In the present study, these skills are combined into the phenomenon of the communicative-conflictological component of the teacher's image as the basis for future teachers' assessment of the formation of this component in themselves, teachers and university professors. The conducted empirical research allowed us to assess the significance and hierarchy of the components of the communicative-conflictological component of the teacher's image for students with different degrees of professional motivation. The respondents note the insufficient level of the formation of communicative-conflictological skills; no significant differences in the self-esteem of students with different degrees of professional orientation have been revealed. The assessment of school teachers and university teachers revealed significant differences according to the criterion of "internal stability": "those who do not want to work in their profession" rated these criteria as low in both groups, and those in doubt - only among university teachers; highly appreciated the criterion "position on an equal footing" in the structure of the conflictological component of school teachers, and among university teachers, this was "obedience to the rules", which indicates a greater democratic character of the former. In general, a connection was found between the desire to become a teacher and the formed conflictological component of the teacher's image, especially this concerns the teacher's internal stability. The connection between the low ratings of the studied criteria and the unwillingness to work in their chosen profession was revealed: such students rated the communicative and conflictological skills of school and university teachers low and consider it impossible to achieve a high degree of their manifestation in themselves, which, as a result, negatively affects their professional motivation.

Key words:
future teacher,communicative and conflictological component,the image of a teacher,teacher,university teacher,interaction,interpersonal communication,motivation of professional activity,assessment,self-esteem