ЛИНГВООРИЕНТИРОВАННЫЙ УЧЕБНИК РУССКОГО ЯЗЫКА В СИСТЕМЕ ОБУЧЕНИЯ РКИ

LINGUISTIC TEXTBOOK OF THE RUSSIAN LANGUAGE IN THE SYSTEN OF TEACHING RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE

БОНДАРЕВА Ольга Викторовна

BONDAREVA Olga Victorovna

Балтийский гуманитарный журнал, № 1(34) 28.02.2021

Аннотация:
В статье затрагивается вопрос лингвоориентированного обучения русскому языку как иностранному. Описаны особенности методологической концепции национально-языковой ориентации преподавания языка, сформулированы преимущества данного подхода к обучению. В качестве наглядного примера даётся описание учебника по русскому языку как иностранному для англоязычных слушателей. Представлены некоторые иллюстративные фрагменты учебника и способы презентации языкового материала. Проанализированы научные работы современных методистов по данной тематике. Выявлена актуальность проблемы, которая связана с необходимостью создания учебных материалов лингвоориентированного характера для разного контингента учащихся, изучения взаимодействия языков в сознании учащихся, способов представления языковых явлений с учётов общих и специфических черт контактирующих языковых систем, трудностей обучения русскому языку, обусловленных своеобразием родного языка, переносом действующих правил, программ речевого поведения из родного языка на изучаемый (русский) язык. Лингвоориентированный учебник по русскому языку должен непременно учитывать особенности изучаемого языка через призму родного языка и сознательно опираться на него, но не путём сравнения систем двух языков, а включением учебных комментариев, повышенного внимания к тому или иному языковому факту, вызывающему особенные трудности, выбора приёмов семантизации лексических единиц, последовательности изучения материала и определённых способов презентации материала. Учёт вышеперечисленных факторов способствует быстрому и адекватному пониманию фактов изучаемого языка, прочному усвоению материала.

Ключевые слова:
методика обучения РКИ,иностранные студенты,русский язык как иностранный,учебные пособия,лингвоориентированная методика,лингвоориентированный подход,интерференция,сопоставительный анализ,учёт родного языка учащихся
Description:
The article deals with the issue of linguistic-oriented teaching of Russian as a foreign language. The features of the methodological concept of the national-linguistic orientation of language teaching are described, the advantages of this approach to teaching are formulated. As an illustrative example, a description of a textbook on the Russian language for English-speaking students is given. Some illustrative fragments of the textbook and ways of presenting language material are presented. Analyzed the scientific works of modern methodologists on this topic. Revealed the urgency of the problem, which is associated with the need to create educational materials of a linguistic nature for a different contingent of students, studying the interaction of languages in the minds of students, ways of representing linguistic phenomena, taking into account the general and specific features of contacting language systems, difficulties in teaching Russian due to the originality of the native language, transfer current rules, programs of speech behavior from the native language into the studied (Russian) language. A linguistic textbook on the Russian language must certainly take into account the peculiarities of the studied language through the prism of the native language and consciously rely on it, but not by comparing the systems of two languages, but by including educational comments, increased attention to a particular language fact that causes special difficulties, and the choice of semantization techniques lexical units, the sequence of studying the material and certain ways of presenting the material. Taking into account the above factors contributes to a quick and adequate understanding of the facts of the studied language, a solid assimilation of the material.

Key words:
methods of teaching Russian as a foreign language,foreign students,Russian as a foreign language,tutorials,linguistic oriented methodology,linguistic oriented approach,interference,comparative analysis,accounting for student's native language