ОРГАНИЗАЦИЯ ПРОЕКТНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ СТАРШЕКУРСНИКОВ С УЧАЩИМИСЯ ПО ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ В ПЕРИОД ПЕДПРАКТИКИ

ORGANIZATION OF SENIOR STUDENTS’ PROJECT ACTIVITIES WITH PUPILS IN A FOREIGN LANGUAGE DURING TEACHING PRACTICE

ЗЫРЯНОВА Александра Владимировна, МАТУШАК Алла Федоровна, ПАВЛОВА Ольга Юрьевна, БЕСПАЛОВА Дарья Сергеевна, ДОВГОПОЛОВА Лилия Борисовна, ВЕЛИЕВА Лейла Фахрадовна

ZYRYANOVA Aleksandra Vladimirovna, MATUSZAK Alla Fedorovna, PAVLOVA Olga Yuryevna, BESPALOVA Daria Sergeevna, DOVGOPOLOVA Liliia Borisovna, VELIEVA Leyla Fahradovna

Балтийский гуманитарный журнал, № 3(36) 30.08.2021

Аннотация:
Цель работы : описать организацию проектной деятельности старшекурсников с учащимися школы в период педагогической практики. Данная цель конкретизируется в задачах: 1) рассмотреть понятие проекта и типологию проектов; 2) систематизировать процесс подготовки старшекурсников к проектной деятельности; 3) описать процесс организации проектной деятельности старшекурсников с учащимися в процессе педпрактики; 4) выяснить мнение студентов о значении проектной деятельности. Методы : поставленные задачи решались с использованием методов анализа и синтеза для определения проекта и описания типологии проектов; на основе обобщения был описан процесс подготовки будущих учителей английского языка к проектной деятельности и его организация в школе, метод беседы выбран для изучения мнений студентов о роли проектной деятельности в период педпрактики. Результаты : в работе представлено понятие проекта, дана классификация проектов. Установлено, что процесс подготовки студентов к проектной деятельности в школе имеет три этапа: подготовительный, автономный, обучающий. Вывод о роли проектной деятельности в процессе педагогической практики сделан на основе бесед с будущими учителями английского языка. Научная новизна : в статье представлена типология проектов для предмета «Иностранный язык», изучен процесс подготовки будущих учителей к проектной деятельности и процесс организации проектной деятельности учителя. Также изучено мнение студентов о роли проектной деятельности в период педагогической практики. Практическая значимость : основные положения и выводы статьи могут быть использованы в подготовке будущих учителей английского языка.

Ключевые слова:
педагогическая практика,проектная деятельность,подготовка будущих учителей,обучение иностранному языку в школе
Description:
Purpose of the paper : to describe the organization of project activities of senior students with pupils during the period of teaching practice. This goal is concretized in the tasks: 1) to consider the concept of a project and the typology of projects; 2) to systematize the process of training senior students for project activities in a pedagogical university; 3) to describe the process of organizing the project activities of senior students with pupils in the process of teaching practice; 4) to find out the opinions of students about the importance of project activities with pupils in the process of teaching practice. Methods : the tasks were solved with the application of the methods of analysis and synthesis to define the concept of project and describe the typology of projects; on the basis of the generalization method the process of training future English teachers for project activities and its organization at school was described, interviewing was selected to study the opinions of students about the role of project activities during the period of pedagogical practice. Results : The paper presents the concept of a project, shows the classification of projects that can be applied in work with pupils. It has been established that the process of training students for project activities at school has three stages: preparatory, autonomous, and teaching. The conclusion about the role of project activity in the process of teaching practice has been made on the basis of interviews with students - future teachers of the English. Scientific novelty : the article presents a typology of projects that best meets the goals of effective mastering a Foreign Language at school, studies the process of training future teachers for project activities and the process of organizing teacher project activities at school. Also, students opinions about the role of project activities during the period of teaching practice was studied. Practical significance : the main provisions and conclusions of the article can be applied in training future teachers of the English Language.

Key words:
teaching practice,project activities,training of future teachers,teaching a Foreign Language at school