ОСОБЕННОСТИ ОРГАНИЗАЦИОННО-ПЕДАГОГИЧЕСКИХ УСЛОВИЙ РАЗВИТИЯ ПРЕДСТАВЛЕНИЙ О ПАТРИОТИЗМЕ У ДЕТЕЙ СТАРШЕГО ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА

FEATURES OF ORGANIZATIONAL AND PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE DEVELOPMENT OF IDEAS ABOUT PATRIOTISM IN OLDER PRESCHOOL CHILDREN

Шинкарёва Надежда Алексеевна, Тарасевич Евгения Александровна

SHINKAREVA NADEZHDA ALEKSEEVNA, TARASEVICH EVGENIYA ALEXANDROVNA

Балтийский гуманитарный журнал, № 4(33) 30.11.2020

Аннотация:
Патриотическое воспитание подрастающего поколения, на современном этапе, является наиболее актуальным и необходимым. В обществе наблюдается снижение уровня патриотизма и гражданственности населения. В дошкольных образовательных организациях педагоги не уделяют должного внимания вопросу патриотического воспитания дошкольников. В статье рассматривается вопрос развития представлений о патриотизме у детей старшего дошкольного возраста в условиях дошкольной образовательной организации. Содержание статьи включает раскрытие актуальности, теоретических основ, представление результатов исследований на базе детского сада. Описываются особенности развития представлений о патриотизме у детей дошкольного возраста на разных этапах, выдвинутые в работах российских исследователей С.А. Козловой, М.Ю. Новицкой, А.Я. Ветохиной, Н.К. Дедовских, В.Д. Калишенко, Г.Я. Затулиной и др. Исследование организационно-педагогических условий в дошкольной образовательной организации представлено в четырех направлениях: изучение детей старшего дошкольного возраста, анализ развивающей предметно-пространственной среды, опрос педагогов на сформированность готовности к развитию представлений о патриотизме у детей дошкольного возраста и изучение сформированности представлений у родителей воспитанников в вопросах патриотического воспитания. В конце статьи анализируется состояние дошкольной организации по развитию представлений о патриотизме у детей старшего дошкольного возраста и представлены рекомендации по совершенствованию организационно-педагогических условий.

Ключевые слова:
ПАТРИОТИЧЕСКОЕ ВОСПИТАНИЕ, НРАВСТВЕННО-ПАТРИОТИЧЕСКОЕ ВОСПИТАНИЕ, ПАТРИОТИЗМ, СТАРШИЙ ДОШКОЛЬНЫЙ ВОЗРАСТ, ПРЕДСТАВЛЕНИЯ О ПАТРИОТИЗМЕ, НОРМАТИВНО-ПРАВОВАЯ ОСНОВА, ФЕДЕРАЛЬНЫЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЙ СТАНДАРТ ДОШКОЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ, ПРЕДМЕТНО-РАЗВИВАЮЩАЯ СРЕДА, СТРУКТУРА ПАТРИОТИЗМА, ВОЗРАСТНЫЕ ОСОБЕННОСТИ
Description:
Patriotic education of the younger generation, at the present stage, is the most relevant and necessary. There is a decrease in the level of patriotism and citizenship of the population in the society. In preschool educational organizations, teachers do not pay due attention to the issue of Patriotic education of preschool children. The article deals with the development of ideas about patriotism in children of senior preschool age in the conditions of a preschool educational organization. The content of the article includes the disclosure of relevance, theoretical foundations, and presentation of research results based on kindergarten. The article describes the features of the development of ideas about patriotism in preschool children at different stages, put forward in the works of Russian researchers S.A. Kozlova, M.Yu. Novitskaya, A.Ya. Vetokhina, N.K. Dedovskikh, V.D. Kalishenko, G.Ya. Zatulina and others. The study of organizational and pedagogical conditions in pre-school educational organizations is presented in four directions: the study of children of senior preschool age, the analysis of the developing subject-spatial environment, the survey of teachers on the formation of readiness to develop ideas about patriotism in preschool children and the study of the formation of ideas in parents of pupils in matters of Patriotic education. At the end of the article, we analyze the state of preschool organizations for the development of ideas about patriotism in older preschool children and provide recommendations for improving organizational and pedagogical conditions.

Key words:
PATRIOTIC EDUCATION, MORAL AND PATRIOTIC EDUCATION, PATRIOTISM, SENIOR PRESCHOOL AGE, IDEAS ABOUT PATRIOTISM, LEGAL FRAMEWORK, FEDERAL EDUCATIONAL STANDARD OF PRESCHOOL EDUCATION, SUBJECT-DEVELOPING ENVIRONMENT, STRUCTURE OF PATRIOTISM, AGE FEATURES