ОСОБЕННОСТИ ПРОЯВЛЕНИЯ ИНОЯЗЫЧНОЙ ТРЕВОЖНОСТИ У СТУДЕНТОВ ФИЛИАЛА ТИУ В Г. СУРГУТЕ

FEATURES OF THE MANIFESTATION OF FOREIGN ANXIETY AMONG THE STUDENTS OF SURGUT BRANCH OF IUT

ИБАТОВА Айгуль Зуфаровна

IBATOVA Aygul Zufarovna

Балтийский гуманитарный журнал, № 3(36) 30.08.2021

Аннотация:
Первые года обучения в университете представляются наиболее сложными особенно в процессе иноязычного образования. Особенно трудным этапом является переход от школьной системы обучения к самообучению, самообразованию, следствием чего является повышенный уровень тревожности. Именно повышенный уровень отрицательных эмоций является основной причиной низкой коммуникативной активности на занятиях. Целью нашего исследования является определение особенностей проявления иноязычной тревожности у студентов филиала Тюменского индустриального университета в г. Сургуте. В исследовании в окончательную выборку вошли 57 респондентов, что составило 95% ответов от всех студентов-первокурсников в филиале ТИУ в г. Сургуте. Опросник был составлен по методике Е.К. Хорвица [4] по следующим критериям: 1) коммуникативная тревожность; 2) негативная оценка знаний, причем; 3) тестовая тревожность; 4) ситуативная тревожность. Результаты исследования показали наиболее высокий уровень иноязычной тревожности по таким критериям как коммуникативная тревожность и негативная оценка знаний. В статье автор указывает на особенности проявления тревожности у студентов и поиск новых решений и путей, направленных на снижение уровня иноязычной тревожности студентов филиала ТИУ в г. Сургуте в ходе учебного процесса: исключение применения некоторых элементов традиционной психологической теории усвоения языка.

Ключевые слова:
иноязычное образование,уровень,студенты,тревожность,мотивация
Description:
The first years of study at the university seem to be the most difficult, especially in the process of foreign language education. A particularly difficult stage is the transition from the school system of education to self-study, self-education, which results in an increased level of anxiety. It is the increased level of negative emotions that is the main reason for the low communicative activity in the classroom. The purpose of our study was to determine the features of the manifestation of foreign language anxiety among students of the branch of Tyumen Industrial University in Surgut. In the study, the final sample included 57 respondents, which accounted for 95% of the responses from all first-year students at TIU branch in Surgut. The questionnaire was compiled according to the method of E.K. Horwitz [4] according to the following criteria: 1) communicative anxiety; 2) negative assessment of knowledge, moreover; 3) test anxiety; 4) situational anxiety. The results of the study showed the highest level of foreign language anxiety according to such criteria as communicative anxiety and negative assessment of knowledge. In the article, the author points to the peculiarities of the manifestation of anxiety among students and the search for new solutions and ways aimed at reducing the level of foreign language anxiety of students of the IUT branch in Surgut during the educational process: excluding the use of some elements of the traditional psychological theory of language acquisition.

Key words:
foreign language education,level,students,anxiety,motivation