ПОДГОТОВКА СТУДЕНТОВ К МЕЖКУЛЬТУРНОМУ ВЗАИМОДЕЙСТВИЮ В ПРОЦЕССЕ ИНОЯЗЫЧНОГО ОБРАЗОВАНИЯ В ВУЗЕ

TRAINING OF STUDENTS FOR INTERCULTURAL INTERACTION IN THE PROCESS OF FOREIGN LANGUAGE EDUCATION AT THE UNIVERSITY

Кусарбаев Ринат Ишмухаметович, Калугина Елизавета Владимировна, Мухаметшина Ольга Викторовна

Kusarbaev Rinat Ishmuhametovitch, Kalugina Elizaveta Vladimirovna, Mukhametshina Olga Viktorovna

Балтийский гуманитарный журнал, № 2(27) 31.05.2019

Аннотация:
Подготовка студентов к межкультурному взаимодействию в процессе иноязычного образования играет главную роль в формировании межкультурной компетенции. Для успешной подготовки к межкультурному взаимодействия необходимо использовать в иноязычном образовании различные мероприятия лингвопедагогического характера и технологии. Интерес и потребность в освоении языка, культуры, истории, литературы, науки другого народа и развитие отношений с людьми другой национальности составляют основу подготовки к межкультурному взаимодействию студентов в процессе иноязычного образования. Она основывается на когнитивной, межкультурной и социокультурной характеристиках. Основных типами обучения в программах при подготовке студентов к межкультурному взаимодействию и приобретению межкультурного опыта являются межкультурное просвещение, межкультурное ориентирование, межкультурный iинструктаж и тренинг. Они являются составляющими компонентами для овладения умениями успешно адаптироваться в иной межкультурной среде, применяя нормы и ценности чужой культуры и мотивировать к межкультурному взаимодействию с представителями иных культур. В процессе иноязычного образования студент получит межкультурный опыт взаимодействия, который его стимулирует к успешному взаимодействию в поликультурной среде.

Ключевые слова:
ПОДГОТОВКА СТУДЕНТОВ К МЕЖКУЛЬТУРНОМУ ВЗАИМОДЕЙСТВИЮ, ИНОЯЗЫЧНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ, МЕЖКУЛЬТУРНЫЙ ОПЫТ, МЕЖКУЛЬТУРНАЯ КОМПЕТЕНЦИЯ
Description:
Preparation of students for intercultural interaction in the process of foreign language education plays a major role in the formation of intercultural competence. To successfully prepare for intercultural interaction, it is necessary to use various linguistic and pedagogical methods and technologies in foreign language education. The interest and need for the development of language, culture, history, literature, science of another nation and the development of relations with people of another nationality are the basis of preparation for intercultural interaction of students in the process of foreign language education. It is based on cognitive, intercultural and sociocultural characteristics. The main types of training in programs in preparing students for intercultural interaction and the acquisition of intercultural experience are intercultural education, intercultural orientation, intercultural instruction and training. They are components for mastering the skills to successfully adapt to a different intercultural environment, applying the norms and values of a foreign culture and motivate intercultural interaction with representatives of other cultures. In the process of foreign language education, the student will receive an intercultural experience of interaction, which stimulates him to successful interaction in a multicultural environment.

Key words:
PREPARATION OF STUDENTS FOR INTERCULTURAL INTERACTION, FOREIGN LANGUAGE EDUCATION, INTERCULTURAL EXPERIENCE, INTERCULTURAL COMPETENCE