ПРИНЦИПЫ ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ ШКОЛЫ И СЕМЬИ В ДУХОВНО-НРАВСТВЕННОМ ВОСПИТАНИИ ШКОЛЬНИКОВ В ПОЛИКУЛЬТУРНОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЕ

PRINCIPLES OF THE INTERACTION OF SCHOOLS AND FAMILIES IN SPIRITUAL AND MORAL EDUCATION OF SCHOOLCHILDREN IN A MULTICULTURAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT

Хадикова Инесса Муратовна

Khadikova Inessa Muratovna

Балтийский гуманитарный журнал, № 3(28) 31.08.2019

Аннотация:
На современном этапе развития российского общества, в связи со снижением уровня нравственности повысился интерес ученых, педагогов, родителей, политиков, религиозных деятелей к вопросам духовно-нравственного развития и воспитания растущего человека. В научно-педагогической среде остро ощущается потребность в новых подходах к повышению нравственной культуры населения и, прежде всего, подрастающего поколения, поскольку без решения этой проблемы невозможно духовное обновление личности и общества. Процессы глобализации и информатизации, интеграция России в мировое культурное и образовательное пространство, возрастание интереса этнических сообществ РФ к своим культурным и духовным ценностям приводят к тому, что у педагогов, школьников и их родителей существенно расширяются возможности для знакомства с культурами народов России и зарубежных стран. В этих условиях, перед исследователями стоит важная задача - определить и научно обосновать способы воспитания у растущего человека таких качеств, как доброта, отзывчивость, бескорыстие, чувство долга, уважительное отношения к себе и другим, милосердие, трудолюбие на основе духовных и нравственных ценностей, существующих в культурных, семейных, религиозных традициях многонационального народа Российской Федерации. Названные факторы приводят к тому, что в российских школах создается поликультурная образовательная среда, в которой взаимодействуют дети и взрослые, принадлежащие к различным этническим и конфессиональным группам, ориентирующиеся на различные культурные и социальные ценности. Существует необходимость в научном осмыслении и теоретическом обосновании педагогических особенностей взаимодействия школы и семьи в духовно-нравственном воспитании школьников в поликультурной образовательной среде. В статье рассматриваются концептуальные подходы к проблеме духовно-нравственного воспитания, охарактеризованы основополагающие научные подходы , цели, принципы и задачи взаимодействия школы и семьи в духовно-нравственном воспитании школьников в поликультурной образовательной среде.

Ключевые слова:
ВОСПИТАНИЕ, ДУХОВНО-НРАВСТВЕННОЕ ВОСПИТАНИЕ, ПОЛИКУЛЬТУРНАЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ СРЕДА, СИСТЕМНО-ДЕЯТЕЛЬНОСТНЫЙ ПОДХОД, КУЛЬТУРОЛОГИЧЕСКИЙ ПОДХОД, АКСИОЛОГИЧЕСКИЙ ПОДХОД, ЛИЧНОСТНО-ОРИЕНТИРОВАННЫЙ ПОДХОД, КОМПЕТЕНТНОСТНЫЙ ПОДХОД, ПРИНЦИП ГУМАНИСТИЧЕСКОЙ НАПРАВЛЕННОСТИ
Description:
At the present stage of development of the Russian society, in connection with a decrease in the level of morality, the interest of scientists, teachers, parents, politicians, and religious leaders in the issues of spiritual and moral development and upbringing of a growing person has increased. In the scientific and pedagogical environment, there is an acute need for new approaches to improving the moral culture of the population and, above all, the younger generation, because without solving this problem spiritual renewal of the individual and society is impossible. The processes of globalization and informatization, the integration of Russia into the world cultural and educational space, the increasing interest of ethnic communities of the Russian Federation to their cultural and spiritual values lead to the fact that teachers, schoolchildren and their parents significantly expand the possibilities for meeting the cultures of the peoples of Russia and foreign countries. Under these conditions, researchers face an important task - to determine and scientifically substantiate the ways in which a growing person develops such qualities as kindness, responsiveness, disinterestedness, sense of duty, respect for oneself and others, mercy, hard work on the basis of spiritual and moral values in the cultural, family, and religious traditions of the multinational people of the Russian Federation. These factors lead to the fact that a multicultural educational environment is being created in Russian schools, in which children and adults belonging to different ethnic and religious groups interacting with different cultural and social values interact. There is a need for scientific understanding and theoretical substantiation of the pedagogical features of the interaction between the school and the family in the spiritual and moral education of students in a multicultural educational environment. The article discusses conceptual approaches to the problem of spiritual and moral education, describes the fundamental scientific approaches, goals, principles and objectives of the interaction between school and family in the spiritual and moral education of schoolchildren in a multicultural educational environment.

Key words:
EDUCATION, SPIRITUAL AND MORAL EDUCATION, MULTICULTURAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT, SYSTEM-ACTIVITY APPROACH, CULTURAL APPROACH, AXIOLOGICAL APPROACH, PERSONALITY-ORIENTED APPROACH, COMPETENCE APPROACH, HUMANISTIC PRINCIPLE