ПРОБЛЕМА АКТУАЛИЗАЦИИ ИСТОРИКО-КУЛЬТУРНОГО КОМПОНЕНТА ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПОДГОТОВКИ В СТРОИТЕЛЬНОМ УНИВЕРСИТЕТЕ

THE PROBLEM OF UPDATING THE HISTORICAL AND CULTURAL COMPONENT OF PROFESSIONAL TRAINING AT THE UNIVERSITY OF CIVIL ENGINEERING

ГАЦУНАЕВ Константин Николаевич

GATSUNAEV Konstantin Nikolaevich

Балтийский гуманитарный журнал, № 1(34) 28.02.2021

Аннотация:
В статье выражена позиция автора относительно теории и практики реализации историко-культурного компонента профессиональной подготовки в строительном университете. Исследованы принципы формирования указанного компонента, имеющийся к настоящему времени практический опыт его реализации, а также проблемы, связанные как с преподаванием, так и с восприятием обучающимися дисциплин историко-культурного цикла. Рекомендованы новые конкретные подходы к актуализации содержания и методов преподавания дисциплин «История», «Культурология», «История мировых цивилизаций». Цель статьи - исследовать теоретические и практические аспекты реализации историко-культурного компонента профессиональной подготовки в строительном университете для выработки предложений по его совершенствованию и актуализации. Методологической основой исследования являются компетентностный и системный подходы к изучению профессиональной деятельности научно-педагогических работников. Результаты и практическая значимость исследования заключаются в предлагаемых автором рекомендациях по актуализации как содержательной части преподаваемых дисциплин историко-культурного цикла, так и по методическому совершенствованию данного компонента. Создание инновационной образовательной среды, внедрение в учебный процесс практико-ориентированных механизмов и личностно-ориентированных технологий отвечает задачам осуществления наиболее полного и последовательного процесса формирования профессионально-ориентированной и социально активной личности. Дальнейшая разработка проблемы актуализации историко-культурного компонента профессиональной подготовки будет способствовать созданию новых механизмов поддержания высокого качества научно-образовательной деятельности в строительном университете.

Ключевые слова:
гуманитарное образование,строительный университет,учебный процесс,рабочая программа,дисциплина «История»,дисциплина «Культурология»,междисциплинарные связи,методические комиссии,ЭУНП,дистанционное обучение
Description:
The article expresses the author's position on the theory and practice of implementing the historical and cultural component of professional training at the university of civil engineering. The principles of formation of this component, the practical experience of its implementation, available to date, as well as problems related to both teaching and the perception of subjects of the historical and cultural cycle by students, have been investigated. New concrete approaches to updating the content and teaching methods of the disciplines "History," "Cultural Studies," "History of World Civilizations" are recommended. The purpose of the article is to investigate the theoretical and practical aspects of the implementation of the historical and cultural component of professional training at the university of civil engineering in order to develop proposals for its improvement and updating. The methodological basis of the study is competent and systematic approaches to managing the quality of professional activities of scientific and pedagogical workers. The results and practical significance of the study lie in the author's recommendations on updating both the content of the taught disciplines of the historical and cultural cycle, and on the methodological improvement of this component. The creation of an innovative educational environment, the introduction of practical-oriented mechanisms and personal-oriented technologies into the educational process meets the tasks of implementing the most complete and consistent process of forming a vocational-oriented and socially active person. Further development of the problem of updating the historical and cultural component of professional training will contribute to the creation of new mechanisms for maintaining the high quality of scientific and educational activities at the university of civil engineering.

Key words:
arts education,university of civil engineering,educational process,working program,discipline "History",discipline "Cultural science",cross-disciplinary communications,methodical commissions,EUNP,distance learning