ПРОБЛЕМА СТАНОВЛЕНИЯ СУБЪЕКТНОЙ ПОЗИЦИИ СТУДЕНТОВ ВОЕННЫХ УЧЕБНЫХ ЦЕНТРОВ ГРАЖДАНСКИХ ВУЗОВ

PROBLEM OF FORMATION OF THE SUBJECT-FIELD-DRIVEN POSITION OF STUDENTS OF MILITARY TRAINING CENTERS OF CIVIL HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Тропкина Галина Сергеевна

TROPKINA GALINA SERGEEVNA

Балтийский гуманитарный журнал, № 2(31) 28.05.2020

Аннотация:
Центральной идеей системы высшего профессионального образования сегодня является - целостное развитие личности обучающегося как субъекта деятельности и общения. В статье рассмотрен феномен субъектной позиции, проанализированы сущностные характеристики понятий «отношение», «субъект» и «субъектность», определена сущность и структурные компоненты субъектной позиции студентов военных учебных центров. Субъектная позиция студента военного учебного центра определяется как интегративное личностное образование, основанное на осознании себя как активного субъекта деятельности, включающее систему ценностных ориентаций, готовность к деятельности и эмоционально-волевые качества, характеризующие направленность на учебную деятельность, военную службу и профессионально-личностное общение. Модель субъектной позиции студентов военных учебных может быть представлена как система ключевых отношений: к себе (самоотношение), к военной службе, к учебной деятельности, и к другим людям. Осевым элементом модели выступает личностное и профессиональное самосознание. Валентность и степень выраженности каждого вида отношения в структуре субъекной позиции студента зависит от содержания и уровня развития трёх компонентов: аксиологического, деятельностного и эмоционально-волевого.

Ключевые слова:
СУБЪЕКТ, ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ, СУБЪЕКТ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ, СУБЪЕКТНОСТЬ, ПОЗИЦИЯ ЛИЧНОСТИ, ОТНОШЕНИЕ, ЖИЗНЕННАЯ ПОЗИЦИЯ, ВНУТРЕННЯЯ ПОЗИЦИЯ, СУБЪЕКТНАЯ ПОЗИЦИЯ
Description:
The Central idea of the system of higher professional education today is the integral development of the student's personality as a subject of activity and communication. The article considers the phenomenon of the subject-field-driven position, analyzes the essential characteristics of the concepts "attitude", "subject" and "subjectness ", defines the essence and structural components of the subject-field-driven position of students of military training centers. The subject-field-driven position of a student of a military training center is defined as an integrative personal education based on self-awareness as an active subject of activity, including a system of value orientations, readiness for activity and emotional and volitional qualities that characterize the focus on educational activities, military service and professional and personal communication. The model of the subject-field-driven position of military training students can be represented as a system of key relationships: to themselves (self-relation), to military service, to educational activities, and to other people. The axial element of the model is personal and professional self-awareness. The valence and degree of expression of each type of relationship in the structure of the subject position of the student depends on the content and level of development of three components: axiological, activity and emotional-volitional.

Key words:
SUBJECT, ACTIVITY, SUBJECT OF THE ACTIVITY, SUBJECTNESS, PERSONALITY POINT OF VIEW, ATTITUDE, LIVE ATTITUDE, SELF-CONFIDENCE ATTITUDE, SUBJECT-FIELD-DRIVEN POSITION