РАЗВИТИЕ АУДИТИВНЫХ УМЕНИЙ КАК ОДНОГО ИЗ КОМПОНЕНТОВ ЛИНГВИСТИЧЕСКИХ СПОСОБНОСТЕЙ МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ

DEVELOPMENT OF AUDITIVE ABILITIES AS ONE OF THE COMPONENTS OF THE LINGUISTIC ABILITIES OF YOUNGER SCHOOLCHILDREN

Кулакова Наталья Васильевна

Kulakova Natalya Vasilevna

Балтийский гуманитарный журнал, № 2(27) 31.05.2019

Аннотация:
В статье затрагивается одна из важнейших проблем - развитие аудитивных умений как одного из компонентов лингвистических способностей младших школьников. Аудирование - устная форма рецептивного вида речевой деятельности, которая является одним из важнейших путей усвоения информации, поэтому цель статьи - отразить уровень развития аудитивных умений учащихся начальной школы и условия, способствующие повышению уровня сформированности данных умений. Полученные данные и их анализ позволяют сделать вывод, что решение практических задач обучения младших школьников слушанию требует учета: понимания учащимися роли и функции слушания в учебном процессе; цели аудирования, определяющей выбор видов (глобальное, детальное, критическое слушание) и способов слушания. Знания о механизмах аудирования и о барьерах (отсутствие внимания; несовершенство компонентов речевого слуха: физического, фонематического, интонационного; отсутствие осмысления восприятия высказывания), мешающих процессу, помогают учителю и ученикам выстраивать систему работы, направленную на развитие аудитивных умений. Поскольку для измерения достижения результатов необходима операционализация, поэтому мы попытались операционализировать умения, определяющие виды слушания. В статье также представлены фрагменты уроков, отражающие условия для развития аудитивных умений, формируя, тем самым, важное общеучебное умение межпредметного характера.

Ключевые слова:
ФУНКЦИОНАЛЬНО ГРАМОТНАЯ ЯЗЫКОВАЯ ЛИЧНОСТЬ, РЕЧЬ, РЕЧЕВАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ, АУДИТИВНЫЕ УМЕНИЯ, АУДИРОВАНИЕ, ВИДЫ СЛУШАНИЯ, ГЛОБАЛЬНОЕ СЛУШАНИЕ, ДЕТАЛЬНОЕ СЛУШАНИЕ, КРИТИЧЕСКОЕ СЛУШАНИЕ, РЕФЛЕКСИВНЫЙ И НЕРЕФЛЕКСИВНЫЙ СПОСОБЫ СЛУШАНИЯ, ЛИНГВИСТИЧЕСКИЕ СПОСОБНОСТИ, МЛАДШИЙ ШКОЛЬНИК
Description:
The article addresses one of the most important problems - the development of auditory skills as one of the components of the linguistic abilities of younger students. Listening is an oral form of a receptive type of speech activity, which is one of the most important ways of assimilating information, therefore the purpose of the article is to reflect the level of development of the primary school students ’auditing skills and conditions conducive to increasing the level of formation of these skills. The obtained data and their analysis allow us to conclude that the solution of practical tasks for teaching younger students to listen requires accounting: students' understanding of the role and functions of listening in the educational process; the purpose of listening, defining the choice of species (global, detailed, critical listening) and ways of listening. Knowledge of listening mechanisms and barriers (lack of attention; imperfections of the components of speech hearing: physical, phonemic, intonational; lack of understanding perception of the utterance) that hinder the process, help the teacher and students to build a system of work aimed at the development of auditory skills. Since operationalization is necessary to measure the achievement of results, we therefore tried to operationalize the skills that determine the types of listening. The article also presents fragments of lessons reflecting the conditions for the development of auditory skills, thus forming an important general educational interdisciplinary skill.

Key words:
FUNCTIONALLY LITERATE LANGUAGE PERSONALITY, SPEECH, SPEECH ACTIVITY, AUDITORY SKILLS, LISTENING, TYPES OF LISTENING, GLOBAL LISTENING, DETAILED LISTENING, CRITICAL LISTENING, REFLEXIVE AND NON-REFLECTIVE WAYS OF LISTENING, LINGUISTIC ABILITIES, YOUNGER SCHOOLCHILD