РЕШЕНИЕ ПРОБЛЕМ ШКОЛЬНИКАМИ В ЦИФРОВОЙ ЛАБОРАТОРИИ (НА ПРИМЕРЕ ПРОГРАММЫ ДОПОЛНИТЕЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ «ИННОВАТИКИ»)

DIGITAL LABORATORY PROBLEM SOLVING BY STUDENTS (ON THE EXAMPLE OF THE SUPPLEMENTARY EDUCATION PROGRAM "INNOVATICS")

ТЕРЕХОВА Галина Владимировна, ТЕРЕХОВ Кирилл Сергеевич

TEREKHOVA Galina Vladimirovna, TEREKHOV Kirill Sergeevich

Балтийский гуманитарный журнал, № 3(36) 30.08.2021

Аннотация:
Цель : выявить особенности организации экспериментальной деятельности детей младшего школьного возраста при решении проблем на авторском уровне. Методы : в содержание контента цифровой лаборатории включены специальные дидактические инструменты, основанные на моделях ТРИЗ для организации изобретательских экспериментов. Результаты : в статье предложено решение проблемы формирования навыков авторских решений у младших школьников на основе системы учебных экспериментов. Научная новизна: предложенный способ организации образовательной среды позволяет расширить задачи экспериментальной деятельности детей по решению проблем изобретательского характера, а именно: сформировать навыки корректной постановки гипотез в поисковой деятельности; повысить точность практических решений при проявлении интеллектуальной инициативы; развить умение определять экспериментально достоверные решения проблемы; формировать желание пользоваться специальной терминологией научного характера, вести конструктивный диалог в процессе совместной исследовательской деятельности, самостоятельно формулировать гипотезы и выводы экспериментальной деятельности. Практическая значимость : сформированные требования к результатам экспериментирования детей для получения изобретательских решений, обеспечиваются программно-техническим оснащением детского изобретательства в цифровой лаборатории.

Ключевые слова:
образовательная среда,ТРИЗ-технология,ТРИЗ-образование,изобретательские способности,младшие школьники,дополнительное образование,исследовательская деятельность,детское изобретательство
Description:
Purpose: to identify the features of the organization of experimental activities of primary school children in solving problems at the author's level. The concept of a digital laboratory of an educational environment for the development of inventive abilities of primary schoolchildren is formed on the basis of the general theory of strong thinking and the theory of inventive problem solving (TRIZ). Methods: the content of the digital laboratory content includes special didactic tools based on TRIZ models for organizing inventive experiments. Results: the article proposes a solution to the problem of forming the skills of author's solutions in younger schoolchildren on the basis of a system of educational experiments. Scientific novelty: the proposed method of organizing the educational environment allows expanding the tasks of children's experimental activity in solving problems of an inventive nature, namely: to form the skills of correct formulation of hypotheses in search activity; to improve the accuracy of practical solutions in the manifestation of intellectual initiative; develop the ability to identify experimentally reliable solutions to a problem; to form a desire to use special terminology of a scientific nature, to conduct a constructive dialogue in the process of joint research activities, to independently formulate hypotheses and conclusions of experimental activities. Practical significance: the formed requirements for the results of children's experimentation in order to obtain inventive solutions are provided with software and hardware for children's inventions in a digital laboratory.

Key words:
educational environment,TRIZ-technology,TRIZ-education,the inventive abilities,primary-school students,additional education,research activity,children's invention