РОЛЬ ПОЛИЭТНИЧЕСКОЙ СРЕДЫ ВУЗА В ПОДГОТОВКЕ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ К РАБОТЕ В ШКОЛЕ

THE ROLE OF THE UNIVERSITY POLYETHNIC ENVIRONMENT IN TRAINING FUTURE TEACHERS TO WORK AT SCHOOL

МАТУШАК Алла Федоровна, КАЛУГИНА Елизавета Владимировна, КУСАРБАЕВ Ринат Ишмухаметович, МУХАМЕТШИНА Ольга Викторовна, ПАВЛОВА Ольга Юрьевна

MATUSZAK Alla Fedorovna, KALUGINA Elizaveta Vladimirovna, KUSARBAEV Rinat Ishmuhametovich, MUKHAMETSHINA Olga Viktorovna, PAVLOVA Olga Yuryevna

Балтийский гуманитарный журнал, № 3(36) 30.08.2021

Аннотация:
Цель работы : охарактеризовать полиэтническую среду педагогического вуза и представить систему мероприятий, применяемых педагогическим составом в процессе подготовки будущих учителей к работе в поликультурной среде школы. Цель может быть декомпозирована на следующие задачи: 1) рассмотреть понятие и структуру среды; 2) выявить характеристики полиэтнической среды педагогического вуза; 3) описать систему мероприятий по подготовке подготовки будущих учителей к работе в поликультурной среде школы; 4) выяснить мнение студентов о результативности данной системы. Методы : для решения поставленнях задач использован метод анализа для характеристики среды вуза, синтеза и обобщения для описания системы подготовки будущих учителей к работе в поликультурной среде школы, метод беседы для доказательства результативности системы. Результаты : в статье проанализировано понятие полиэтнической среды педагогического вуза. Установлено, что полиэтническая среда педагогического вуза имеет три компонента: деятельностный, коммуникативный, пространственно-предметный. Выявлены два уровня мероприятий в системе подготовки будущих учителей к работе в поликультурной среде школы (общевузовский, предметный). Вывод о действенности данной заданий сделан на основе бесед со студентами - будущими учителями английского языка. Научная новизна : в статье описана полиэтническая среда педагогического вуза, изучена ее роль в подготовке будущих учителей к работе в поликультурной среде школы, проанализирована эффективность системы. Практическая значимость : основные положения и выводы статьи могут быть использованы в подготовке будущих учителей начальной и основной школы.

Ключевые слова:
полиэтническая среда вуза,поликультурная среда школы,педагогическое образование,система подготовки будущих учителей к работе в школе
Description:
Purpose of the paper : to characterize the polyethnic environment of a pedagogical university and to describe the system of measures used by the teaching staff in the process of training future teachers to work in a multicultural school environment. The goal can be decomposed into the following tasks: 1) to consider the concept and structure of the environment; 2) to identify the characteristics of the multi-ethnic environment of a pedagogical university; 3) to describe the system of measures to train future teachers to work in a multicultural school environment; 4) to find out students’ opinions about the effectiveness of this system. Methods : solving the above-mentioned tasks, the method of analysis was applied to characterize the environment of the university, synthesis and generalization were applied to describe the system of training future teachers to work in the multicultural environment of school, interviewing was applied to prove the effectiveness of the system. Results : The article analyzes the concept of a multiethnic environment of a pedagogical university. It has been found that the multi-ethnic environment of a pedagogical university has three components: technological, communicative and spatial. Two levels of activities in the system of training future teachers to work in a multicultural school environment (general university level, subject level) have been identified. The conclusion about the effectiveness of the activities was made on the basis of interviewing students - future teachers of the English language. Scientific novelty : the article describes the multiethnic environment of a pedagogical university, studies its role in training future teachers to work in a multicultural school environment, analyzes the effectiveness of the system. Practical significance : the main provisions and conclusions of the article can be used in training future teachers of primary and secondary schools.

Key words:
polyethnic environment of the university,multicultural school environment,pedagogical education,the system of preparing future teachers for work at school