СИНЕСТЕЗИЯ ВЕРБАЛИЗОВАННЫХ ЦВЕТОВЫХ АССОЦИАЦИЙ В ИСКУССТВОВЕДЧЕСКОМ ДИСКУРСЕ (НА МАТЕРИАЛЕ ФРАНЦУЗСКОГО И РУССКОГО ЯЗЫКОВ)

SYNESTHESIA OF VERBALIZED COLOR ASSOCIATIONS IN ART DISCOURSE (BASED ON LEXICAL UNITS OF FRENCH AND RUSSIAN)

АГАПОВА Ольга Владиславовна

AGAPOVA Olga Vladislavovna

Балтийский гуманитарный журнал, № 2(35) 30.05.2021

Аннотация:
Статья посвящена эстетической синестезии цветонаименований в искусствоведческом дискурсе. Автор исследует взаимосвязь эстетических синестезий цветонаименований с психофизиологическим восприятием цвета во французском и русском искусствоведческих дискурсах. Исследование позволяет выявить интермодальные переносы цветоощущений и закономерности ассоциативных связей по цвету, а также типологичность и специфику синестетических сочетаний на основе цветономинаций в двух разных национально-языковых средах. В ходе исследования были установлены вербализованные синестетические цветовые ассоциации, сопоставимые с классическими «цветовыми» опытами И.-В. Гете, с экспериментами выдающегося исследователя цвета XX века Фабера Биррена, с наблюдениями современного специалиста по цветоведению Л.Н. Мироновой. Наличие цветовых ассоциаций доказывает как языковое взаимовлияние, так и их отличия в двух разноязычных искусствоведческих дискурсах.

Ключевые слова:
синестезия,эстетическая синестезия,ассоциации,цветонаименования,искусствоведческий дискурс
Description:
The article deals with the phenomenon of aesthetic synesthesia of color names in the art discourse. The author explores the relationship between aesthetic synesthesia of color names and psychophysiological perception of color in French and Russian art discourses. The study reveals intermodal color perception transfers and patterns of color associations, as well as typology and specificity of synesthetic combinations based on color nominations in two different national-language environments. Relying on the analysis of the Russian and French linguistic material the researcher presents the synesthetic color associations from the psycholinguistics perspective. The author compares the study results with the classical "color" experiments of Goethe, the experiments of the outstanding color researcher of the XX century Faber Birren, and with the observations of the modern color specialist L. N. Mironova. The presence of color associations proves both the linguistic interaction and their differences in two multilingual fine art discourses.

Key words:
synesthesia,aesthetic synesthesia,inter-modal perceptions,associations,color names,fine art discourse