СТАНОВЛЕНИЕ СУБЪЕКТНОСТИ ОБУЧАЮЩЕГОСЯ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОЦЕССЕ ВУЗА КАК ЭТАПЕ ПРОФЕССИОНАЛИЗАЦИИ

FORMATION OF SUBJECTIVITY OF THE STUDENT IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF THE UNIVERSITY AS A STAGE OF PROFESSIONALIZATION

ЩУЧКА Татьяна Александровна

SHCHUCHKA Tatyana Alexandrovna

Балтийский гуманитарный журнал, № 1(34) 28.02.2021

Аннотация:
В психолого-педагогической науке профессионализация рассматривается как процесс, связанный с развитием субъектности личности, мотивацией к выполнению профессиональной деятельности, определению потенциала личности в профессии, осознанием своей роли в жизненном пространстве, установлением требований к специалисту в выбранной профессиональной деятельности. Заявлена проблема, попытка решения которой предпринимается в данной статье: каковы направления становления субъектности обучающегося в образовательном процессе вуза как этапе профессионализации? Анализ психолого-педагогических исследований выявил их недостаточность в ракурсе рассмотрения и анализа стадий становления субъектности обучающегося в образовательном процессе вуза, что определило цель исследования, состоящую в разрешении заявленной проблемы. В процессе исследования использованы теоретические методы: анализ, сопоставление, сравнение, дискурс, систематизация результатов научных изысканий. Выявлены направления становления субъектности обучающегося в образовательном пространстве вуза. Адаптация с последующей идентификацией с социокультурной средой образовательной организации, где происходит осознание ценностей окружения, социального смысла профессионального обучения, усвоение традиций, нормативов сосуществования, опыта коммуникаций (социально-профессиональный аспект). Развитие системы Я, саморазвитие обучающегося как механизмов становления субъектности в профессии, обеспечивающих формирование содержательности, результативности, положительной динамики в обучении (личностно-ценностный аспект). Обеспечение эффективной коммуникации педагога и обучающегося в педагогическом взаимодействии с применением современных образовательных технологий и использованием профессионально направленных ситуационных заданий (технологический аспект). Особая роль в оптимизации процесса профессионализации для успешного становления субъектности обучающегося отводится профессиональной подготовке, где, используя педагогические технологии, формируются необходимые профессиональные компетенции. Процесс профессионализации на этапе вузовской подготовки направлен на становление субъектных свойств личности обучающего, определяемых как самостоятельность и регуляция своих действий в выполнении профессиональной деятельности, ответственность, мобильность, креативность, глубокая коммуникабельность, отсутствие конфликтности при работе в команде.

Ключевые слова:
становление субъектности,обучающийся,профессиональное обучение,вуз,направления становления субъектности
Description:
In psychological and pedagogical science, professionalization is considered as a process associated with the development of the subjectivity of the individual, motivation to perform professional activities, determination of the potential of the individual in the profession, awareness of his role in the life space, setting requirements for a specialist in the chosen professional activity. The problem is stated, an attempt to solve which is made in this article: what are the directions of the formation of subjectivity of the student in the educational process of the university as a stage of professionalization? The analysis of psychological and pedagogical studies revealed their insufficiency in the perspective of consideration and analysis of the stages of formation of subjectivity of the student in the educational process of the university, which determined the purpose of the study, which consists in solving the stated problem. In the process of research, theoretical methods are used: analysis, comparison, comparison, discourse, systematization of the results of scientific research. The directions of formation of subjectivity of the student in the educational space of the university are revealed. Adaptation is followed by identification with the socio-cultural environment of educational institution, where the realization of values of the environment, the social meaning of vocational education, assimilation of traditions, norms of coexistence, communication experience (socio-professional aspects). Development of the system of Self, self-development of the student as mechanisms of formation of subjectivity in the profession, ensuring the formation of content, effectiveness, positive dynamics in training (personal-value aspect). Ensuring effective communication between the teacher and the student in pedagogical interaction with the use of modern educational technologies and the use of professionally directed situational tasks (technological aspect). A special role in optimizing the process of professionalization for the successful formation of the student's subjectivity is assigned to professional training, where, using pedagogical technologies, the necessary professional competencies are formed. The process of professionalization at the stage of university training is aimed at the formation of subjective characteristics of the teacher's personality, defined as independence and regulation of their actions in the performance of professional activities, responsibility, mobility, creativity, deep sociability, lack of conflict when working in a team.

Key words:
formation of subjectivity,student,professional training,university,directions of formation of subjectivity