СУБЪЕКТНОСТЬ ПЕДАГОГА В КОНТЕКСТЕ ИССЛЕДОВАНИЯ ЛУЧШИХ ПРАКТИК РЕАЛИЗАЦИИ РАЗНОУРОВНЕВЫХ ДОПОЛНИТЕЛЬНЫХ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ПРОГРАММ

SUBJECT OF A TEACHER IN THE CONTEXT OF RESEARCH OF THE BEST PRACTICES OF IMPLEMENTATION OF DIFFERENT ADDITIONAL GENERAL EDUC

Пилюгина Светлана Анатольевна

Pilyugina Svetlana Anatolyevna

Балтийский гуманитарный журнал, № 1(30) 29.02.2020

Аннотация:
В статье рассматривается субъектность педагога как сложное образование, развивающееся в процессе разработки и реализации разноуровневой дополнительной общеобразовательной программы. Предлагается описание исследования лучших практик реализации разноуровневых дополнительных общеобразовательных программ Саратовской области: методика исследования лучших практик, критерии оценки, результаты исследования. Показано изучение предметных, метапредметных, личностных результатов учащихся в контексте реализации разноуровневых дополнительных общеобразовательных программ: предметные результаты оценивались специфическими предметными тестами, опросниками, предложенными в программах педагогами дополнительного образования; метапредметные результаты оценивались на основе методики «Диагностика личностной креативности» Е.Е. Туник (выявляющей познавательную деятельность личности), методики «Способность к самоуправлению» (тест ССУ) Н.М. Пейсахова, методики В.Ф. Ряховского «Оценка уровня общительности»; личностные результаты диагностировались на основе методики Д.В. Григорьева, И.В. Кулешова, П.В. Степанова «Личностный рост»; реализация индивидуального образовательного маршрута определялась его наличием и возможностью участия ребенка и родителей в его разработке; достижения учащихся определялись победами (и их количеством) в олимпиадах, конкурсах, фестивалях разных уровней (учрежденческого, муниципального, регионального, федерального, международного).

Ключевые слова:
СУБЪЕКТНОСТЬ ПЕДАГОГА, РАЗВИТИЕ СУБЪЕКТНОСТИ ПЕДАГОГА, НАЦИОНАЛЬНЫЙ ПРОЕКТ "ОБРАЗОВАНИЕ", РАЗНОУРОВНЕВАЯ ДОПОЛНИТЕЛЬНАЯ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ПРОГРАММА, ЛУЧШИЕ ПРАКТИКИ РЕАЛИЗАЦИИ РАЗНОУРОВНЕВЫХ ДОПОЛНИТЕЛЬНЫХ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ПРОГРАММ, МЕТОДЫ ИССЛЕДОВАНИЯ ЛУЧШИХ ПРАКТИК РЕАЛИЗАЦИИ РАЗНОУРОВНЕВЫХ ДОПОЛНИТЕЛЬНЫХ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ПРОГРАММ, ПРЕДМЕТНЫЕ, МЕТАПРЕДМЕТНЫЕ, ЛИЧНОСТНЫЕ РЕЗУЛЬТАТЫ УЧАЩИХСЯ В КОНТЕКСТЕ РЕАЛИЗАЦИИ РАЗНОУРОВНЕВЫХ ДОПОЛНИТЕЛЬНЫХ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ПРОГРАММ
Description:
The article considers the subjectivity of a teacher as a complex education that develops in the process of developing and implementing a multi-level additional general educational program. A description of the study of the best practices for the implementation of multilevel additional general education programs in the Saratov region is proposed: the methodology for studying the best practices, assessment criteria, and research results. The study of the subject, meta-subject, personal results of students in the context of the implementation of multilevel additional general educational programs is shown: the subject results were evaluated by specific subject tests, questionnaires proposed in the programs by teachers of additional education; meta-subject results were evaluated on the basis of the methodology “Diagnostics of personal creativity” E.E. Tunic (revealing the cognitive activity of the personality), methodology "Ability to self-management" (SSU test) N.M. Peysakhova, methods of V.F. Ryakhovsky "Assessment of the level of sociability"; personal results were diagnosed on the basis of D.V. Grigoryeva I.V. Kuleshov, P.V. Stepanova "Personal growth"; l educational route was determined by its presence and the possibility of the participation of the child and parents in its development; students' achievements were determined by victories (and their number) in olympiads, contests, festivals at various levels (institutional, municipal, regional, federal, international)

Key words:
TEACHER'S SUBJECTIVITY, TEACHER'S SUBJECTIVITY DEVELOPMENT, NATIONAL PROJECT "EDUCATION", A MULTI-LEVEL ADDITIONAL GENERAL EDUCATIONAL PROGRAM, BEST PRACTICES FOR IMPLEMENTING MULTI-LEVEL ADDITIONAL GENERAL EDUCATIONAL PROGRAMS, RESEARCH METHODS FOR THE BEST PRACTICES FOR IMPLEMENTING MULTI-LEVEL ADDITIONAL GENERAL EDUCATIONAL PROGRAMS, SUBJECT, METASUBJECT, PERSONAL RESULTS OF STUDENTS IN THE CONTEXT OF THE IMPLEMENTATION OF MULTI-LEVEL ADDITIONAL GENERAL EDUCATION PROGRAMS