ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ КОУЧИНГОВОГО СОПРОВОЖДЕНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО СТАНОВЛЕНИЯ СТУДЕНТОВ ПЕДКОЛЛЕДЖА

THEORETICAL ASPECTS OF COACHING SUPPORT OF PROFESSIONAL FORMATION OF PEDECOLLEGE STUDENTS

Волчегорская Евгения Юрьевна, Хабибулина Марина Борисовна

VOLCHEGORSKAYA EVGENIA YURYEVNA, KHABIBULINA MARINA BORISOVNA

Балтийский гуманитарный журнал, № 3(32) 29.08.2020

Аннотация:
В статье представлено теоретико-методологические обоснование процесса коучингового сопровождения профессионально-педагогического становления студентов педагогического колледжа. Коучинговое сопровождение профессионально-педагогического становления студентов рассматривается как специально организованный, целенаправленный процесс освоения профессиональной деятельности на основе формирования ценностной рефлексии и выстраивания культурно-опосредованных отношений в условиях сотрудничества субъектов образования для полноценного раскрытия человеческой уникальности в достижении профессиональных и жизненных целей. В статье интерпретированы основные понятия исследования: «коучинговое сопровождение профессионально-педагогического процесса», «педагогический коучинг», рассматриваемый как средство повышения эффективности взаимодействия педагога и обучающегося на основе стимулирования интереса и желания учиться, реализуемое с помощью искусства диалога, мотивирования и проблематизации. В исследовании обозначены сущностные характеристики, принципы, основные положения и компоненты процесса коучингового сопровождения профессионального становления студентов педагогического колледжа с точки зрения ценностно-рефлексивного подхода, а также обосновано применение данного подхода в реализации процесса коучингового сопровождения профессионально-педагогического становления обучащихся. Представлен анализ формирования личностно-ориентированных ценностей студентов с позиции целостно-нормативной теории, рассмотрено коучинговое сопровождение студентов через организацию ценностной рефлексии студентов педагогического колледжа в опоре на механизмы самооценки, самообразования, самоконтроля, самоутверждения.

Ключевые слова:
ПЕДАГОГИЧЕСКИЙ КОУЧИНГ, КОУЧИНГОВОЕ СОПРОВОЖДЕНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОГО СТАНОВЛЕНИЯ СТУДЕНТОВ, ЦЕННОСТНО-РЕФЛЕКСИВНАЯ АКТИВНОСТЬ СТУДЕНТА
Description:
The article presents the theoretical and methodological substantiation of the process of coaching support for professional and pedagogical formation of students of teacher training college. Coaching support for the professional and pedagogical formation of students is considered as a specially organized, focused process of mastering professional activity on the basis of the formation of value reflection and building culturally-mediated relations in the conditions of cooperation of subjects of education for the full disclosure of human uniqueness in achieving professional and life goals. The basic concepts of the study are interpreted in the article: “coaching support of the professional pedagogical process”, “pedagogical coaching”, considered as a means of increasing the effectiveness of the interaction between the teacher and the student on the basis of stimulating interest and desire to learn, realized using the art of dialogue, motivation and problematization. The study identifies the essential characteristics, principles, basic principles and components of the process of coaching support for the professional development of students of a teacher’s college from the point of view of the value-reflective approach, and also substantiates the use of this approach in the implementation of the process of coaching support for the professional and educational formation of students. An analysis of the formation of student-centered values of students from the perspective of a holistic normative theory is presented, coaching support of students through the organization of value reflection of students of teacher training college based on the mechanisms of self-esteem, self-education, self-control, and self-affirmation is considered.

Key words:
PEDAGOGICAL COACHING, COACHING SUPPORT FOR PROFESSIONAL AND PEDAGOGICAL DEVELOPMENT OF STUDENTS, VALUE-REFLECTIVE ACTIVITY OF THE STUDENT