ТВОРЧЕСКИЕ ЗАДАНИЯ ПО ДИСЦИПЛИНЕ «ЛИТЕРАТУРА» КАК ОДНО ИЗ УСЛОВИЙ ИНТЕГРИРОВАННОГО ОБУЧЕНИЯ БУДУЩИХ ДИЗАЙНЕРОВ

CREATIVE TASKS IN “LITERATURE” DISCIPLINE AS ONE OF THE CONDITIONS OF INTEGRATED TRAINING OF FUTURE DESIGNERS

Ушакова Елена Вячеславовна

USHAKOVA ELENA VYACHESLAVOVNA

Балтийский гуманитарный журнал, № 3(32) 29.08.2020

Аннотация:
В статье рассматривается важность разработки системы творческих заданий в подготовке студентов колледжа, обучающихся по специальности «Дизайн». Обосновывается необходимость интегрированного изучения дисциплин для активизации творческого потенциала обучающихся и формирования мотивации к изучению литературы и других видов искусств во взаимосвязи. Представлены методические указания к проведению занятий по дисциплине «Литература» с учётом полихудожественного подхода. Акцентируется важность исследования литературы и живописи определенного периода в их взаимовлиянии. В статье описываются сценарии семинарских занятий, виды внеаудиторной работы, способствующие развитию творческого воображения и учитывающие профессиональную направленность будущих дизайнеров. Особое внимание уделено шедеврам русской культуры, созданным в XX веке, когда проблема синтеза искусств приобрела особую значимость. В ходе выполнения предложенных заданий у студентов формируются навыки комплексного анализа литературного произведения в определённом историко-культурном контексте, система представлений о развитии мировой культуры, совершенствуется умение сопоставлять направления в литературе и живописи, возрастает интерес к изучению творчества русских писателей и художников, возникают творческие идеи по проектированию и дизайну.

Ключевые слова:
ЛИТЕРАТУРА, ДИЗАЙН, ИСКУССТВО, ИНТЕГРИРОВАННОЕ ОБУЧЕНИЕ, ТВОРЧЕСТВО, СИНТЕЗ ИСКУССТВ, СРЕДНЕЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ, ПОЛИХУДОЖЕСТВЕННЫЙ ПОДХОД, ЭКФРАСИС
Description:
The article examines the importance of developing a system of creative tasks in the preparation of college students enrolled in "Design" specialty. It substantiates the necessity of the integrated study of disciplines for activating the creative potential of students and forming the motivation to study literature and other forms of art in their interconnection. Methodical guidelines for conducting classes in "Literature" discipline based on the poly-artistic approach are presented. The importance of researching literature and painting of a certain period from the perspective of their mutual influence is emphasized. The article describes the scenarios of seminars, types of extracurricular activities that contribute to the development of creative imagination and take into account the professional orientation of future designers. Special attention is paid to the masterpieces of Russian culture created in the 20th century, when the problem of the synthesis of arts gained particular importance. The proposed tasks contribute to the development of the skills of a comprehensive analysis of a literary work in a certain historical and cultural context, to the formation of systemic ideas about the development of world culture, to the improvement of the ability to compare trends in literature and painting, at the same time increasing the students’ interest in studying the work of Russian writers and artists and inspiring creative design ideas.

Key words:
LITERATURE, DESIGN, ART, INTEGRATED LEARNING, CREATIVITY, SYNTHESIS OF ARTS, SECONDARY VOCATIONAL EDUCATION, POLYARTISTIC APPROACH, ECPHRASIS