УЧЕТ ПСИХОФИЗИОЛОГИЧЕСКИХ МЕХАНИЗМОВ АУДИРОВАНИЯ В ПРОЦЕССЕ ФОРМИРОВАНИЯ АУДИТИВНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ НА ЗАНЯТИЯХ ПО РКИ

CONSIDERING PSYCHOPHYSIOLOGICAL MECHANISMS OF LISTENING COMPREHENSION WHEN FORMING THE AUDITIONAL COMPETENCE IN CLASSES OF RUSSIAN AS FOREIGN

Самчик Наталья Николаевна

SAMCHIK NATALYA NIKOLAEVNA

Балтийский гуманитарный журнал, № 2(31) 28.05.2020

Аннотация:
Развитие аудитивной компетенции является одной из самых актуальных проблем в методике преподавания иностранных языков, будучи незаслуженно забытой в традиционном подходе к обучению языку. Перспективность изучения аудирования как вида речевой деятельности, принципов и механизмов формирования навыков и умений восприятия иноязычной речи на слух обьясняется тем, что аудирование и говорение тесно связаны, следовательно, систематичная и последовательная работа над аудитивными умениями играет важную роль в развитии коммуникативной компетенции обучаемых, а это является главной целью современного иноязычного образования. Автор статьи предлагает алгоритм работы над формированием аудитивных навыков и умений, учитывающий объективные трудности, с которыми сталкиваются инофоны при восприятии звучащей русской речи, психофизиологические механизмы, лежащие в основе аудирования, и основных принципов коммуникативной методики преподавания иностранных языков.

Ключевые слова:
РУССКИЙ ЯЗЫК КАК ИНОСТРАННЫЙ, КОММУНИКАТИВНЫЙ ПОДХОД, ВИД РЕЧЕВОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ, АУДИРОВАНИЕ ИНОЯЗЫЧНОЙ РЕЧИ, АУДИТИВНАЯ КОМПЕТЕНЦИЯ, ПСИХОФИЗИОЛОГИЧЕСКИЕ МЕХАНИЗМЫ АУДИРОВАНИЯ, ФОНЕМАТИЧЕСКИЙ СЛУХ, ИНТОНАЦИОННЫЙ СЛУХ
Description:
The development of auditory competence is one of the most vital problems in the methodology of foreign languages teaching, having been undeservedly forgotten in the traditional approach to language teaching. The perspective of studying listening as a type of speech activity, the principles and mechanisms of formation of skills and abilities of perception of oral foreign language speech is explained by the fact that listening and speaking are closely related, therefore, systematic and consistent development of auditory skills plays an important role in the mastering of the students’ communicative competence, and this is the main goal of modern foreign language education. The author of the article suggests an algorithm for working on the formation of auditory skills and abilities, taking into account the objective difficulties that foreign speakers face when perceiving oral Russian speech, the psychophysiological mechanisms that listening comprehension are based on, and the basic principles of communicative methods of teaching foreign languages.

Key words:
RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE, COMMUNICATIVE APPROACH, TYPE OF SPEECH ACTIVITY, LISTENING COMPREHENSION, AUDITORY COMPETENCE, PSYCHOPHYSIOLOGICAL MECHANISMS OF LISTENING, PHONEMIC HEARING, INTONATION HEARING