УЧЁТ ЭТНОПСИХОЛОГИЧЕСКИХ ОСОБЕННОСТЕЙ КИТАЙСКИХ ОБУЧАЮЩИХСЯ ПРИ ИСПОЛЬЗОВАНИИ КОММУНИКАТИВНОГО ПОДХОДА К ОБУЧЕНИЮ РУССКОМУ ЯЗЫКУ КАК ИНОСТРАННОМУ

THE ETHNOPSYCHOLOGICAL FEATURES OF CHINESE LEARNERS ACCOUNTING IN USING THE COMMUNICATIVE APPROACH TO TEACHING THE RUSSIAN LANGUAGE AS FOREIGN

Овсий Екатерина Сергеевна

Ovsiy Ekaterina Sergeevna

Балтийский гуманитарный журнал, № 2(27) 31.05.2019

Аннотация:
В данной статье исследуется влияние этнопсихологических особенностей китайских обучающихся на подготовительных факультетах на использование коммуникативного подхода к обучению русскому языку как иностранному. Рассмотрены основные аспекты коммуникативного подхода в рамках дисциплины РКИ. Проанализирована специфика поведения китайских обучающихся в условиях новой социокультурной, социальной и языковой среды, как в моноязычных и полиязычных группах, а также сопоставлены учебные пособия учебного комплекта «Восток» и «Дорога в Россию» с целью выработки наиболее эффективного способа применения коммуникативного подхода в китайской аудитории. Использованы следующие методы исследования: анализ и синтез, наблюдение (мониторинг учебных пособий), сравнительно-сопоставительный анализ.

Ключевые слова:
Description:
This article denoted the influence of ethnopsychological features of Chinese students at preparatory faculties on the use of a communicative approach to teaching Russian as a foreign languageThe main aspects of the communicative approach within the framework of the RFL discipline are consideredThe specificity of the behavior of Chinese students in the conditions of a new socio-cultural, social and linguistic environment, both in monolingual and multilingual groups, is analyzed, and the textbooks of the training set “Vostok” and “Doroga v Russia” are compared in order to work out the most effective way to apply the communicative approach in the Chinese audience. Analysis and design, observation (text’s monitoring) and relative comparative method are used as research designs.

Key words:
ETHNOPSYCHOLOGICAL FEATURES, MONOLINGUAL LANGUAGE GROUPS, MULTILINGUAL LANGUAGE GROUPS, LANGUAGE ENVIRONMENT, SOCIAL ENVIRONMENT, SOCIO-CULTURAL ENVIRONMENT, COMMUNICATIVE APPROACH, NATIONAL CHARACTER, MENTALITY, INTERCULTURAL COMMUNICATION, PEDAGOGY, TEACHING METHODS